Universe the beginning

Universums början

Den avgörande kunskapen om universums form finns i mätningar på universums bakgrundsstrålning. Följ detta föredrag som berättar vad forskarna vet i dag.

19 april 2012

Topologerna kan ge många möjligheter för universums form, men det betyder inte att naturen måste använda just en av dessa former. Som alltid i naturvetenskapen kan matematiken anvisa möjligheter, men det krävs försök och mätningar för att avgöra vilka av dessa möjligheter som naturen har valt att förverkliga.

När man talar om universums form, råder allmän enighet om att de avgörande mätningarna är de av universums bakgrundsstrålning. Denna har sedan universum var 380000 år gammalt fyllt universum. I dag, 13,4 miljarder år senare, har universum utvidgats så mycket att strålningen kylts ned till endast 2,7 grader över den absoluta nollpunkten. Strålningen har emellertid inte samma temperatur överallt. Det finns områden som är bara 0,00001 grader varmare eller kallare än grannskapet. Hur dessa varma och kalla områden fördelar sig kan kanske avslöja universums sanna geometri.

Här väntar vi fortfarande på resultaten från den europeiska Plancksatelliten, somsänts upp av den europeiska rymdstyrelsen ESA. Men ESA har sett till att vi kan fördriva väntetiden med en liten videofilm, som berättar vad vi i dag vet om bakgrundsstrålningen.