Universum utifrån pix  SE

Universum sett utifrån

Har universum form som en badring, en fotboll eller kanske en vuvuzela? Matematiker skall nu försöka visa oss universum, som vi aldrig kommer att se det. Ladda ned hele artikeln.

19 april 2012

En särskild gren av vetenskapen försöker nu att komma närmare ett svar på hur universum skulle se ut, om vi såg det utifrån. De forskare som studerar universums form och storlek är framför allt matematiker, som använder en gren av matematiken som kallas topologi.

Den topologiska beskrivningen av universum är mycket abstrakt. Ambitionen är att beskriva dess form som en geometrisk figur, och med matematikens hjälp är det faktiskt möjligt, även om vi naturligtvis i verkligheten inte har någon möjlighet att lämna vårt universum och se det utifrån.

Har universum form som en badring, en fotboll eller kanske en vuvuzela? Klicka på "Ladda ned"-knappen härovan och få hela artikeln från tidningen gratis. Du kan också gå på upptäcktsfärd i videofilmer och grafik inom temat genom att klicka i spalten till höger.