Universum är platt

Bild av kosmisk strålning avgör århundradens diskussion

1 september 2009

Nu har astronomerna fått en detaljerad bild av universum, som det såg ut, när det bara var 300000 år gammalt – miljontals år innan de första galaxerna och stjärnorna bildades. Mätningarna tyder på att universum är – vad astronomerna kallar – platt. Det är två olika forskarlag, Boomerang och Maxima, som står bakom mätningarna. Båda forskarlagen skickade upp en ballong till 40 kilometers höjd, där luften är så tunn att atmosfären nästan inte har påverkat mätningarna. Ballongerna svävade i tio dagar respektive en dag. Med ett teleskop mätte man den infraröda strålningen från det mycket unga universum. Strålningen syns i den svaga bakgrundsstrålning som finns överallt i universum och kommer till oss från alla håll. Forskarlagen har oberoende av varandra kommit fram till att det mycket unga universum hade en struktur, som visar sig genom mycket små temperaturvariationer på under 0,0001 grader i bakgrundsstrålningen. När man jämför mätningarna med teoretiska modeller, visar det sig att de stämmer med ett platt universum. Mätningarna stämmer även överens med astronomernas teori om att universum primärt består av den synliga så kallade mörka materian. Den påverkar allt omkring sig med sin tyngdkraft, men vad det är, vet vi inte. Astronomerna tolkar den nya kunskapen om ett platt universum på flera sätt. En slutsats som de är eniga om är emellertid att universum aldrig kommer att sluta att utvidga sig. Vi har alltså en framtid, som sträcker sig in i evigheten. Sett i det perspektivet är vårt nuvarande universum med lysande stjärnor bara början.