I Virgohopen återfinns Markarians kedja som är ett band av galaxer.

© NASA/ESA/ESO/NAOJ/G. Paglioli

Tusentals galaxer visar sig på himlen

Om du ger dig ut i mörkret med rätt utrustning uppenbarar sig mer än 2000 spektakulära galaxer på natthimlen.

12 april 2018 av Redaktionen

Stjärnbilden Jungfrun står högt på himlen i april och det ger dig möjligheten att få uppleva ett stort antal galaxer på natthimlen.

I stjärnbilden gömmer sig Virgo­hopen – en galaxhop med upp emot 2 000 galaxer. Under rätt förhållanden kan du se dem med hjälp av ett litet teleskop.

Vid första anblicken ser galaxerna ut som svagt lysande stjärnor, men om du tittar i ett teleskop kan du se att de är runda, elliptiska och oregelbundna.

Deras svaga ljus beror på att du tittar på det totala ljuset från miljarder stjärnor i den andra galaxen i stället för de ljusstarka som du normalt ser i Vintergatan.

Från och med den 14 april och resterande del av månaden är den bästa tiden för att se galaxerna.­

Omkring klockan 23 har solen gått ned och skymningsljuset är borta, medan månen ännu inte har dykt upp med sitt kraftiga och störande ljus.

SÅ GÖR DU

En stjärnapp hjälper dig att hitta hopen. Sök efter ­galaxen Messier 86 i exempelvis Star Walk 2. ­Galaxen återfinns i Virgohopen.

Med ett litet teleskop kan du se en stor del av de starkast ­lysande galaxerna. Ett kraftfullare teleskop gör det möjligt att se de galaxer som lyser svagare.

Placera en kamera med ett 200-millimeters teleobjektiv på teleskopet. Nyttja motorstyrningen och ta bilder av ­galaxerna med en slutartid på 10-30 sekunder.

Gå på upptäckt i universum

Våren är full av astronomiska upplevelser, som du kan uppleva med en kraftig kikare. Om du vill uppleva dem kan du nu skaffa dig det ultimata startpaketet:

• En kraftfull handkikare att gå på upptäcktsfärd i solsystemet med.
  • En guide till stjärnhimlen 2018, så att du vet var du ska titta och när.
  • Två nummer av Illustrerad Vetenskap som förbereder dig för vad du ska hålla utkik efter.

Du kan eventuellt rikta kikaren mot stjärnbilden Orion och se den röda superjätten Betelgeuse senare i år – ett fenomen du kan se med kikaren från Mitilux.