E-ELT

Världens största teleskop skall byggas i Chile

Teleskopet E-ELT skall studera universums avlägsnaste stjärnor och planeter.

12 augusti 2010

Ett nytt gigantiskt teleskop skall uppföras i Chile. Teleskopet med namnet European Extremely Large Telescope – förkortat E-ELT – placeras på en bergstopp i Atacamaöknen. Det har den europeiska astronomiorganisationen ESO, som står bakom projektet, beslutat.

Teleskopets huvudspegel blir 42 meter i diameter, vilket gör E-ELT till världens största optiska teleskop. Det kommer att kosta cirka nio miljarder kronor och ta sju år att bygga teleskopet, som förhoppningsvis är klart 2018. Huvudspegeln skall bestå av 984 mindre, sexkantiga speglar, som var och en mäter 1,4 meter på den längsta sidan, så att den totala ytan blir drygt 1300 kvadratmeter. Spegeln skall vara så stor, för att den skall kunna samla in så mycket som möjligt av det svaga ljuset från avlägsna himlakroppar. E-ELT kommer att vara 15 gånger kraftfullare än det bästa teleskop som finns i dag, och det enorma ögat mot himlen kommer att kunna fånga upp 100 miljoner gånger mer ljus än det mänskliga ögat kan uppfatta.

Teleskopet kommer att registrera både synligt ljus och infraröd strålning, och det senare är viktigt när det gäller att observera de allra avlägsnaste objekten. På grund av universums konstanta utvidgning rör sig nämligen de avlägsnaste stjärnorna snabbast bort från jorden. Därför blir våglängden för ljuset från dem förskjutet mot det infraröda området. Utan infrarödkameror skulle teleskopet alltså inte kunna se de himlakroppar som ligger längst bort och sålunda uppstod tidigt i universums historia.

Utöver de avlägsnaste galaxerna och stjärnorna räknar astronomerna med att kunna observera planeter som liknar jorden men som kretsar runt fjärran stjärnor. Data från teleskopet kommer också att lära oss mer om några av de största vetenskapliga mysterierna, nämligen vad mörk materia och mörk energi är för något.