FAST

Världens största teleskop ska hitta aliens

Kina har just satt i gång FAST - det största teleskopet någonsin. Nu hoppas man kunna hitta tecken på intelligent liv i rymden.

29 september 2016 av Babak Arvanaghi

Rymdvarelser, mörk materia och gravitationsvågor – jakten är igång.

Världens största teleskop FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical radio Telescope) har just tagits i bruk och dess uppgift är att lösa några av universums största gåtor.

Med det här teleskopet ger sig Kina på allvar in i kampen om utforskningen av galaxens avlägsna delar. Den gigantiska parabolskålen kan fånga signaler på ett avstånd på 1 000 ljusår.

**>>Läs också om Hubble-teleskopets efterträdare

En gigantisk wok

Själva byggnaden i sig är en prestation. Parabolskålen är placerad i en naturlig sänka mitt i ett kalkstenslandskap i den sydkinesiska provinsen Guizhou.

Den gigantiska skålen påminner om en wok och är 500 meter i diameter – ungefär 200 meter större än det näst största teleskopet, Arecibo i Puerto Rico – och sammansatt av 4 450 triangulära reflekterande aluminiumpaneler.

Varje panel kan ställas in så att den pekar mot en särskild del av himlen. Sensorn, som samlar in de uppfångade signalerna, är uppsända på ledningar över parabolen och kan justeras så att teleskopet kan täcka en större del av himlen:**

Radiovågor kan vara ett tecken på liv

FAST får sin observationer från radiovågor som fångas upp från astronomiska källor. Det kan till exempel röra sig om pulsarer, det vill säga rester av en supernova som skickar ut pulserande radiosignaler.

De kinesiska astronomerna kommer även att leta efter radiovågor som upprepar sig enligt fasta mönster. Den typen av signaler kan sannolikt inte uppstå på naturlig väg och är därför ett tecken på att det skickats ut av en intelligent ras.