Teleskopbillede

Det behövs många teleskop för att fotografera en galax

När ett teleskop tar en bild av en supernova eller en galax blir det inte automatiskt de färgrika bilder som vi är vana vid. Bilderna består egentligen av olika bilder från flera teleskop som läggs ihop för att bilda de vackra konstverken.

21 januari 2015 av Malene Breusch Hansen

Du har garanterat sett dem många gånger – de imponerande, färgstrålande bilderna från yttre rymden på andra galaxer, gamla supernovor eller gnistrande stjärnhopar.

Men de fantastiska bilderna som tagits med avancerade rymdteleskop är sammansatta av flera bilder från olika teleskop, vart och ett med sin specialitet. När de tar bilder av samma rymdobjekt och bilderna fogas samman, får man med flera våglängder av ljus än vad ett ensamt teleskop kan åstadkomma.

Inte ett teleskop - utan fyra - skaper galaxbilder

Ett exempel är bilden av galaxen med namnet NGC 4258; en galax som påminner om Vintergatan, men som ligger 23 miljoner ljusår bort.

Den färdiga bilden av galaxen är sammansatt av observationer från fyra olika teleskop:

Teleskop 1: Chandra X-ray Observatory

Nasas rymdteleskop Chandra X-ray tar med sig blåaktiga röntgenobservationer hem från sin omloppsbana runt jorden:

Teleskop 2: Spitzer Space Telescope

Rymdteleskopet Spitzer Space Telescope har fått fram den här infraröda datan från NGC 4258 i sin bana runt solen:

Teleskop 3: Karl Jansky Very Large Array

Radiodata från galaxen som fångas upp från Karl Jansky Very Large Array i New Mexico, USA, ses här i lila:

Teleskop 4: Hubble Space Telescope

Nasas Hubble Space Telescope har fångat upp denna optiska ljusdata från NGC 4258:

Slutresultat: En flerdimensionell galax

Var för sig ger bilderna inte det imponerande intryck som rymdteleskopbilder brukar ge, men när alla fyra teleskops data och observationer läggs ihop uppstår vackra galaxbilder:

Hur fungerar ett teleskop?

Lär dig mer om hur de avancerade teleskopen registrerar data som slutligen bildar unika galaxbilder: