ALMA-teleskop löser gåta om planeters födelse

Teleskop löser gåta om planetfödsel

Sensationella bilder från Alma-teleskopet visar att planeter bildas snabbare än vad forskarna har trott.

2 mars 2015

ALMA-teleskopet avslöjar hur snabbt planeters bildas

En oerhört detaljerad bild från teleskopet Alma i Chile visar för första gången hur planeter uppstår i nya solsystem.

Alma har fokuserat på HL Tauri, en ung stjärna 450 ljusår från jorden i stjärnbilden Tjuren. På bilden syns stjärnan omgiven av en skiva av gas och stoft. Stoftpartiklarna klibbar fast vid varandra på grund av kollisioner och bildar på så sätt asteroider, kometkärnor och planeter.

Planeterna bildas snabbare än vad man hittills har trott.

Unga planeter bildas i nytt solsystem

"HL Tauri är bara en miljon år gammal, och trots det ser det ut som om skivan är full av nybildade planeter. Enbart denna bild är tillräcklig för att vi måste ändra teorierna för planetbildning”, anser Catherine Vlahakis, som forskar vid Alma om interstellär förekomst av gas och stoft.

Klicka på bilden för att se den i större format

Några planeter är fortfarande en gåta

Planeter bildas inte bara snabbare än forskarna trott. Man har också hittat planeter som i teorin inte borde kunna existera. Läs mer här:

ALMA har supersyn

Det var världens mest avancerade radioteleskop, ALMA i Chile, som tog den sensationella bilden. ALMA står färdigbyggt med sina 66 antenner i Atacamaöknen efter tio års arbete.

Bilden av planetfödseln ger astronomerna ny kunskap om vårt eget solsystem, som bildades på samma sätt för mer än fyra miljarder år sedan.