gas cloud quasar

Gasmoln får teleskop att se dubbelt

Samma kvasar ser olika ut i två observationer.

27 november 2013

För första gången någonsin har astronomerna observerat en bild av en kvasar i flera olika versioner.

Fler bilder av samma kvasar

Radiovågorna från kvasaren, som befinner sig nästan tre miljarder ljusår från jorden, hade böjts av när de passerade genom ett gasmoln i vår egen galax, Vintergatan. Istället för att som normalt stråla i en rät linje ut från kvasaren spreds radiovågorna ut, och därför observerade forskarna inte bara en utan flera bilder av samma kvasar.

Observerat för första gången

En sådan händelse förutsades teoretiskt år 1970, men först med de bilder som nu tagits av radioteleskopen i Very Long Baseline Array har fenomenet bekräftats. Som ett led i en långvarig undersökning av cirka 300 kvasarer har en internationell grupp astronomer ledda av Matthew Lister vid Purdue University i Indiana sedan 2008 bland annat hållit ett öga på kvasaren 2023+335.

På väg mot Svanen

När forskarna granskade en serie bilder, upptäckte de att kvasaren hade ändrat utseende, och att orsaken var ett gasmoln som hade rört sig in i siktlinjen mellan jorden och kvasaren. Gasmolnet rör sig genom rymden med 56 km/s på ett avstånd av omkring 5000 ljusår från jorden i riktning mot stjärnbilden Svanen.

Ordboken

Kvasar:

En kvasar är en avlägsen galax med ett svart hål i mitten. Kvasarer sänder ut en intensiv strålning av radiovågor, synligt ljus och röntgenstrålning.

Ordet kvasar kommer av "kvasistellar", som betyder stjärnliknande – en kvasar ser också ut som en stjärna men lyser mycket kraftigare.