Hubble 1

Hubble fyller 25 år

NASA:s rymdteleskop Hubble har i 25 år skickat ner bilder av universum till jorden. Hubble har gett oss svar på stjärnbildningar, upptäckt nya galaxer och kosmos ålder.

24 april 2015 av Karine Kirkebæk

I ett kvarts sekel kvart har rymdteleskopet Hubble fångat viktiga upptäckter med sin lins, och det har gett oss en större förståelse av universum.

I förbindelse med sin 25 årsdag har teleskopet skickat helt otroliga bilder av brinnande stjärnfödelser som till förväxling liknar sprakande fyrverkeri.

Hubble-ersättare står redo

2018 går Hubble i pension, och som en ny pigg aspirant står James Webb-teleskopet efter några års försening redo att ta över och skickas 1,5 miljoner kilometer ut i rymden.

Läs bakgrunden till det nya teleskopet i vår artikel:

Hubbles största upptäckter

Galaxers utveckling 1995 tog Hubble en bild av ett litet moln som visade sig innehålla 3?000 galaxer, varav några var 10 miljarder år gamla. Hubbles skådande ut i rymden har gett forskarna insikter om hur galaxer utvecklas.

Universums expansion 2001 upptäckte Hubble en 10 miljarder år gammal supernova. Genom att betrakta ljuset från den döende stjärnan hittade rymdteleskopet för första gången bevis för att universums expansion avtog efter Big Bang för att senare accelerera.

Kosmos ålder 1999 mätte astronomer med hjälp av Hubble avståndet till 18 avlägsna galaxer – den mest avlägsna 65 miljoner ljusår bort – och kunde därmed komma med en uppskattning av universums ålder. De kom fram till att universum är 12-14 miljarder år gammalt.

**Jakten på