Är färgerna på rymdfoton äkta?

I många år har vi sett massor av ytterst färggranna bilder från rymden. Är det naturliga eller falska färger vi ser?

De vackra färger som vi får från teleskop som Hubbleteleskopet motsvarar inte alltid det vi skulle se med våra egna ögon. Ibland använder astronomerna konstgjorda färger för att framhäva detaljer, som det mänskliga ögat inte alltid kan uppfatta. Kameran på Hubble kan fånga upp samma färger som det mänskliga ögat kan se plus en massa annan strålning, som är osynlig för oss, till exempel infrarött ljus och röntgenstrålning. När Hubble tar fotografier, sker det genom filter som bara låter ljus av en viss färg – eller mer exakt elektromagnetisk strålning av en viss våglängd – slippa igenom. Genom att kombinera fotografier av samma motiv, som tagits genom olika filter, kan astronomerna framställa bilder i naturliga färger, men de kan också välja att i stället förstärka färgskillnaderna eller att visa osynlig strålning i olika representativa färger, såsom framgår av de ovanstående exemplen.