ALMA - Antenner kan omarrangeres

Superteleskop ser djupare in i universum än någonsin tidigare

Alma-teleskopet, som står i Atacamaöken i Chile, kan se längre bort än vad som någonsin tidigare varit möjligt. Röntgensiktet avslöjar detaljer som annars är dolda för astronomerna. Se några av teleskopets fantastiska bilder här.

16 december 2014

I den knastertorra Atacamaöken i Chile är luften anmärkningsvärt klar och moln på himlen är ovanligare än jordbävningar. Astronomerna har utnyttjat de ovanliga förhållandena för att kunna bygga Alma – eller Atacama Large Millimeter Array – som är världens mest avancerade radioteleskop.

Alma består av 66 individuella antenner som kan flyttas i öknen. Totalt har jätteteleskopet en diameter på 14 kilometer, och storleken gör att Alma kan tränga in i universum på ett sätt som aldrig tidigare varit möjligt.

Alma-teleskopet tränger igenom kosmiskt stoff

Alma observerar i det infraröda området. Infraröd strålning klarar att tränga igenom kosmiskt stoft och det gör att astronomerna kan se fenomen som tidigare varit dolda. Efter många års arbete är Alma nu komplett och teleskopet har redan tagit vackra och fascinerande bilder av universum.

Alma ska lösa gåtan om jättestjärnorna

Vissa stjärnor växer ohämmat och övergår till våldsamma supernovaexplosioner - utan att astronomerna kan förklara varför det sker.

Nu sätts Alma-teleskopet in i jakten på jättestjärnornas hemlighet och du kan läsa mer om det i artikeln här: