Sorte huller top

Svarta hål ska fångas med kamera för första gången

De har varit höljt i dunkel och fascination ända sedan de upptäcktes. Nu hoppas ett antal astrofysiker att de ska kunna ta bilder av svarta hål för första gången någonsin.

25 maj 2016 av Nanna Vium

Kraftfulla, allätande och aldrig sedda i verkligheten.

Ända sedan Albert Einstein förutspådde deras existens med sin generella relativitetsteori 1915 har svarta hål varit ett av universums mest lockande och mystiska fenomen.

Och även om det finns starka bevis på deras existens och en ocean av illustrationer skapade i datorer så finns det ännu ingen som har sett en bild på ett svart hål.

Men det kan det snart bli ändring på.

Svarta hål ska fångas synkront

Ett globalt nätverk av teleskop arbetar tillsammans.

Våren 2017 kommer ett antal forskare se til att en grupp observationsstationer över hela världen pekar mot Vintergatans mitt vid samma tidpunkt.

Projektet heter Event Horizon Telescope och innebär att man skapar ett globalt nätverk av teleskop som i sin tur tillsammans skapar ett gigantiskt teleskop (i princip lika stort som jorden) så att det blir en slags jättespegel som består av många små delar.

Forskarna bakom projektet hoppas att de på så sätt ska lyckas ta en bild av själva gränsen runt den mörka regionen, den så kallade händelsehorisonten.

Svarta hål är som grapefrukter

Det blir dock ingen lätt uppgift. Problemet med att fånga svarta hål är att de även om de är supermassiva ändå är relativt små.

• Det största av de svarta hålen befinner sig i mitten av Vintergatan. Att ta en bild av den är att ta en bild av en grapefrukt på månens yta, säger Dimitrios Psaltis, astrofysiker vid University of Arizona i USA till vox.com.