Black hole 11/14

Forskare ser svart hål i Vintergatans mitt

Svart hål i galaxens mitt avslöjas av stjärnrörelserna runt omkring det.

27 juni 2014

Svarta hål är teoretiska konstruktioner som har varit föremål för många forskarspekulationer.

Ny teori om svarta hål

Nyligen la den berömde brittiske fysikern Stephen Hawking fram en ny teori om hålen. Enligt Hawking är svarta hål inte omgivna av en ogenomtränglig mur - en så kallad händelsehorisont - utan enbart av en skenbar mur, som låter en del materia sippra ut.

Svarta hål som centrum i galaxer

Men trots de svarta hålens teoretiska status är forskare mycket nära att kunna påvisa dem. Många astronomer anser i dag i det i centrum av de flesta galaxer - kanske alla - finns ett supermassivt svart hål.

Ett forskarlag har under flera år riktat teleskopet mot centrum av vår egen galax, Vintergatan. De har kunnat se att flera stjärnor tydligt roterar runt en viss punkt – en indikation på att det finns ett svart hål precis där.

Stjärnors beteende avslöjar svarta hål

Själva hålet är på goda grunder osynligt, då inget - inte ens ljus - släpps ut ur det. Men stjärnornas beteende tyder på att det måste finnas ett stort svart hål där. Det kräver nämligen en enorm massa att böja av stjärnors banor på det sättet. Och det skulle stämma väl om det rörde sig om ett svart hål med en massa motsvarande fyra miljoner gånger vår sol.

Se videon om jakten på svarta hål

I den här videon kan du följa forskarnas jakt på det svarta hålet i Vintergatans centrum. Forskarteamets ledare, Andrea Ghez, berättar om svårigheterna med att ovservera stjärner på så långt håll. Avståndet från oss till Vintergatans centrum är cirka 27.000 ljusår. Att iaktta stjärnrörelser på så långt avstånd motsvarar att stå i Los Angeles och titta på en person i New York som viftar med handen.

I videon kan du också se en animation stjärnornas rörelser runt det förmodade svarta hålet. Animationen är skapad utifrån observationer under 15 år.

Läs mer om svarta hål

Läs mer om svarta hål och Stephen Hawkings nya teori i Illustrerad Vetenskap nummer 11/2014.