Det svarta hålet i mitten av en kvasar kastar ut energirika partiklar i rymden i nära ljusets hastighet.

© M. KORNMESSER/ESO

Svart hål överglänser universums galaxer

Kom längre ut i universum än någonsin tidigare. Kvasaren 3C 273 – ett svart hål omgivet av gas – befinner sig 2,4 miljarder ljusår bort, men i maj kan du se den med hjälp av ett vanligt teleskop. Rikta blicken söderut och se det kosmiska objektet som lyser hundra gånger starkare än hela vår galax.

7 maj 2018 av Af Jesper Grønne

Kvasaren 3C 273 är nog det mest avlägsna objekt som du får chansen att se på egen hand.

Dess starka ljus har färdats i mer än 2,4 miljarder år – nästan en femtedel av universums ålder – innan det nådde fram till ditt öga.

En kvasar är varken en galax eller en stjärna utan ett extremt varmt skivformat moln av gas som är på väg att dras in i ett supermassivt svart hål.

Fenomenet utspelar sig i mitten av galaxer – men långtifrån i alla galaxer.

Även om kvasarer är förhållandevis små – vanligtvis lika stora som vårt solsystem – är de bland universums mest ljusstarka objekt. De lyser starkare än det totala ljuset från hela den galax som de befinner sig i centrum av.

Kvasaren 3C 273 lyser hundratals gånger starkare än hela Vintergatan och två biljoner gånger starkare än solen. Det stora avståndet till jorden innebär dock att du behöver ett teleskop för att se den.

Kvasarens ljus uppstår eftersom det svarta hålet skapar friktion mellan gasmolnets atomer. Förutom ljuset från själva molnet skickar kvasaren även ut en lodrätt ström av starkt ljus och andra typer av strålning.

Ju mer strömmen pekar mot jorden, desto bättre syns den.

Så gör du

• Kvasaren 3C 273 befinner sig i stjärnbilden Jungfrun, som i maj kan ses i sydlig eller sydvästlig riktning. I början av månaden hittar du den cirka 35 grader över horisonten vid midnatt, men under maj rör den sig längre ned på himlen.

• För att se kvasaren behöver du ett teleskop på minst åtta tum – helst med en dator som på egen hand kan hitta objektet. Starta med att använda ett okular som bara förstorar 40 till 50 gånger. När du har ställt in rätt riktning kan du byta till ett okular som förstorar mer – exempelvis 200 gånger – och som ger en mörkare bakgrund och framhäver svagare objekt.

Se ut i universum

De enorma, bländande kvasarerna är bara några av alla de fenomen som dyker upp på natthimlen i vår.

Om du vill uppleva dem kan du nu skaffa dig det ultimata startpaketet:

• En kraftfull handkikare att gå på upptäcktsfärd i solsystemet med.
  • En guide till stjärnhimlen 2018, så att du vet var du ska titta och när.
  • Två nummer av Illustrerad Vetenskap som förbereder dig för vad du ska hålla utkik efter.

Du kan eventuellt rikta kikaren mot stjärnbilden Orion och se den röda superjätten Betelgeuse senare i år – ett fenomen du kan se med kikaren från Mitilux.

Svart hål driver gigantisk ficklampa

Ett supermassivt svart hål kan dra till sig vissa partiklar och kasta ut andra i rymden med ljusets hastighet. Resultatet är en gigantisk kosmisk ljusshow.

Bisarra planeter bryter naturlagar

Svarta hål som lyser starkare än galaxer är långtifrån universums mest märkvärdiga fenomen.

Nyupptäckta planeter i avlägsna solsystem uppför sig så märkligt att forskarna tvingas skriva om astronomins lagar.

Läs allt om de omöjliga planeterna och de banbrytande nya teorierna som förklarar deras existens i nästa nummer av Illustrerad Vetenskap.