Svart hål

Svart hål avslöjar sina hemligheter

För första gången någonsin har astronomer observerat ett svart hål på så nära håll att de har fått bättre förståelse för det mystiska astronomiska fenomenet.

9 december 2015 av Rikke Jeppesen

Astronomer har nu kommit ett steg närmare att förstå de gåtfulla svarta hålen. De har upptäckt hur de kan observera det supermassiva svarta hålet Sagittarius A* i Vintergatans centrum och iakttagelserna får astronomer över hela världen att applådera.

Amerikanska forskare har för första gången sett det magnetfält som ligger precis utanför händelsehorisonten, som är randen av det område från vilket ingenting kan undkomma det svarta hålet.

Magnetfält matar svart hål

De kan alltså dokumentera åratals av obekräftade teorier om att svarta hål omges av ett starkt magnetfält. Astronomerna menar att magnetfälten "matar" de supermassiva svarta hålen med energi.

Ett relativt vanligt missförstånd är att svarta hål fungerar som enorma dammsugare som suger in allt i sin omgivning. De svarta hålen, som ligger i mitten av galaxer, fungerar snarare som ett slags kosmiska motorer.

De omvandlar allt de suger in till kraftig strålning, som antingen kan få hålet att lysa upp eller kastas tusentals ljusår bort från hålet. Allt detta menar astronomerna drivs av det starka magnetfältet som de nu vet omger ett svart hål.

Gigantiskt teleskop förstorar svart hål

För att överhuvudtaget kunna observera Sagittarius A* måste astrofysikerna använda ett globalt nätverk av radioteleskop – "The Event Horizon Telescope" – som tillsammans bildar ett gigantiskt teleskop med en storlek som motsvarar jordens.

Teleskopet är så kraftfullt att det kan fånga detaljer så små som golfbollar på månen.

Det forskarna har sett i teleskopet är ett otroligt komplicerat magnetfält med både oordnade och organiserade områden. För att göra det hela ännu mer förvirrande svänger dessutom magnetfältet hela tiden och förändras cirka var femtonde minut.

Läs mer om hur ett svart hål uppstår och fungerar: