Svart rap

Svart hål rapar upp stjärnrester

En stjärna lika stor som vår sol har slukats av ett svart hål och förvandlats till en jetstråle.

3 december 2015 av Babak Arvanaghi

Astronomer har flera gånger observerat en stjärna slukas av ett svart hål. De har också observerat strålar av plasma slå ut från ett svart hål med hastigheter som har legat nära ljusets.

Svart hål upptäckt i fjol

Men för första gången har man observerat ett svart hål sluka en stjärna och samtidigt omvandla delar av den till en stråle av plasma – en så kallad jetstråle. Stjärnans dödskamp iakttogs första gången i december 2014 och sedan dess har astronomerna kämpat för att rikta sina teleskop mot det svarta hålet, som befinner sig knappt 300 ljusår från jorden.

Videon ger en förklaring på hur svarta hål uppstår.

Svarta hål är en ansamling massa som är så tät att tyngdkraften blir enorm. Trots att de i princip kan vara mycket små väger de otroligt mycket. Om jorden pressades ihop till en jordnöts storlek skulle vår planets massa vara tillräckligt tät för att bilda ett svart hål.

Svart hål äter ljus

Massan i ett svart hål är så tät att ingenting kan komma undan – inte ens ljus. Därav namnet. Därför kan forskarna inte heller förklara hur jetstrålar uppstår ur svarta hål.

Forskarna hoppas att observationen ska kunna hjälpa dem att få bättre förståelse av de svarta hålen och samtidigt lösa gåtan om hur jetstrålarna uppstår och undgår att ätas upp av det svarta hålet.