IXPE top

Rymdteleskop ska avslöja hemligheterna med svarta hål

Nasa planerar att lösa några av universums största gåtor under 2020. För det ändamålet har organisationen investerat en stor summa i ett nytt rymdteleskop.

10 januari 2017 av Babak Arvanaghi

Svarta hål, pulsarer och neutronstjärnor.

Vi räknar med att dessa tre fenomen finns, men vi är inte helt säkra. Det finns det goda skäl till: Vi kan nämligen inte se dem.

Gemensamt för de tre är att de är svåra att se. Densiteten hos exempelvis svarta hål är så stor att ljus inte undkommer deras gravitation. Det innebär att ljuset inte når våra teleskop och trots de svarta hålens enorma massa är de osynliga för oss.

Röntgenteleskop avslöjar svarta hål

Trots det ska Nasa nu ta en närmare titt på de märkliga kosmiska fenomenen. Rymdfartsorganisationen har just meddelat att de under 2020 ska skicka upp rymdsonden IXPE (Imaging X-ray Polarimetry Explorer) med tre röntgenteleskop ombord.

Sonden ska kretsa runt jorden och med hjälp av teleskopen ska man undersöka så kallade polariserade röntgenstrålar.

IXPE-sonden är utrustad med tre röntgenteleskop.

Polariserad röntgenstrålning består av elektromagnetisk strålning som konsekvent oscillerar i en bestämd riktning. Det är en typ av strålning som är frekvent förekommande runt svarta hål, netronstjärnor och pulsarer.

Dyr information

Enligt Nasa kommer den information som IXPE samlar in bland annat kunna förklara hur de exceptionellt tunga objekten påverkar sin omgivning.

IXPE har valts ut som det mest lovande av tre projekt som samtliga syftar till att studera de osynliga objekten.

Priset på det ambitiösa projektet uppgår till svindlande 188 miljoner dollar, det vill säga ungefär 1,8 miljarder svenska kronor.