Kvasar

Astronomer har hittat det snabbast växande svarta hålet.

Gigantiskt svart hål slukar en ny stjärna varannan dag

Tolv miljarder ljusår härifrån har astronomer hittat ett synnerligen glupskt svart hål. Det slukar stjärnor på löpande band och växer snabbare än något annat svart hål vi känner till.

16 maj 2018 av Babak Arvanaghi

Det kan tyckas lite märkligt att beskriva ett svart hål som ljust. Icke desto mindre är det den bästa beskrivningen av ett nyupptäckt svart hål.

Men det svarta hålet lyser faktiskt så kraftigt att det skulle överträffa ljuset från alla stjärnorna på himlen och lysa i kapp med fullmånen om den befann sig i centrum av vår galax, Vintergatan.

Det supermassiva monstret är det svarta hål vi känner till som växer snabbast. Det äter sig fram genom de kringliggande stjärnorna med sådan hastighet att det skulle motsvara att sluka vår sol en gång varannan dag.

Massa som 20 miljarder solar

Det svarta hålet lyser inte av sig självt, men det är centrum i en så kallad kvasar: Ett extremt varmt, skivformat moln av gas. Det svarta hålet ser till att gaserna roterar i hög hastighet runt hålet och skapar en hög rörelseenergi, som omvandlas till värme och ljus.

Forskarna uppskattar att det glupska svarta hålet växer så snabbt att det genererar ett ljus som är tusen gånger kraftigare än ljuset från galaxer.

Det svarta hålet har en massa som motsvarar 20 miljarder gånger solens.

Skulle döda allt

Även om det svarta hålet skulle vara en praktfull syn på himlen ska vi vara glada för att vi bara kan se det genom stora teleskop.

Röntgenstrålningen från kvasaren är så kraftfull att allt liv i galaxen skulle dö.

I stället ska vi tacksamma för att det svarta hålet befinner sig tolv miljarder ljusår härifrån.

Kolla själv

Det krävs ett stort teleskop för att se den omtalade kvasaren, men under hela maj kan du stifta bekantskap med en annan av samma slag: Kvasaren 3C 273 som överstrålar galaxer.

Om du har fått blodad tand och själv vill ge dig i kast med stjärnskådning kan du nu skaffa det ultimata startpaketet:

• En kraftfull handkikare att gå på upptäcktsfärd i solsystemet med.
  • En guide till stjärnhimlen 2018, så att du vet var du ska titta och när.
  • Två nummer av Illustrerad Vetenskap som förbereder dig för vad du ska hålla utkik efter.

Du kan eventuellt rikta kikaren mot stjärnbilden Svanen, där två stjärnor kolliderar och exploderar i en röd nova omkring år 2022 – ett fenomen du kan se med kikaren från Mitilux.