young galaxies

Galaxer och svarta hål växer i takt

Mätningar från röntgenteleskopet Chandra löser astronomisk gåta.

20 januari 2012

I åratal har astronomer diskuterat vad som kom först: galaxerna eller de svarta hål man i dag ser i deras mitt. Nu har röntgenteleskopet Chandra gett ett svar. Det verkar som om galaxerna och de supermassiva svarta hålen växte sig stora tillsammans.

I en och en halv månad har Chandra varit riktat mot ett område på himlen, där rymdteleskopet Hubble redan har hittat 200 avlägsna galaxer. Universum var bara mellan 800 och 950 miljoner år gammalt, när ljuset från galaxerna sändes ut, så astronomerna blickar bakåt i tiden och tittar på galaxerna som dessa såg ut i universums ungdom. Röntgenstrålningen från galaxerna visar att det finns ett väldigt glupskt svart hål i mitten av minst 30 procent av dem. Röntgenstrålningen sänds ut av gas och stoft, som värms upp kraftigt på väg mot det svarta hålet.

Mätningar från Chandra tyder på att det har funnits minst 30 miljoner supermassiva svarta hål i vårt tidiga universum. De svarta hålen har sedan blivit hundratals gånger större parallellt med att galaxerna har vuxit.