Svart hål skapar musik
Svart hål

När svarta hål kolliderar ger de ifrån sig gravitationsvågor som forskarna kan förvandla till ljud.

© NASA

Forskare förvandlar svart hål till piano

Skippa gitarren. Om du verkligen vill imponera på vännerna så spela en låt på ett svart hål. En grupp amerikanska fysiker och musikforskare har utvecklat ett helt nytt instrument som bygger på tonerna från det mest massiva objektet i universum.

3 april 2018 av Christian Juul

Ett svart hål är vanligtvis helt tyst. Men om det kolliderar med ett annat svart hål skickar det ut så kallade gravitationsvågor.

Gravitationsvågor uppmättes för förta gången 2015 – och de kosmiska krusningarna visade sig ha samma frekvens som de ljud som det mänskliga örat kan uppfatta.

Du kan lyssna på ljudet av två svarta hål som kolliderar här:

Svart hål blir instrument

Den sensationella upptäckten fick forskaren Mark Ballora och hans kollegor att utveckla ett digitalt piano som gör det möjligt att spela musik med tonerna från ett svart hål.

De använda mätningar av gravitationsvågor samt teoretiska beräkningar för att räkna ut ljuden av 88 olika toner från svarta hål – och delade sedan upp tonerna på pianots tangenter.

Syftet med projektet är bland annat att öka förståelsen för gravitationsvågor – deras fysiska egenskaper kan lättare uttryckas med hjälp av ljud än bilder.

Stora smällen och havet spelar också musik

Tonerna från svarta hål är bara det senaste av Mark Balloras projekt.

Han har tidigare skapat musik baserat på vetenskapliga mätningar av havstemperaturer, djurvandringar och bakgrundsstrålningen från stora smällen.

Du kan höra ljudet från stora smällens strålning här:

Gravitationsvågor löser universums gåtor

Gravitationsvågor avslöjar otroliga detaljer från universums mest våldsamma händelser – och de kan snart lösa fysikens största gåtor om mörk energi och stora smällen.

Läs allt om gravitationsvågornas hemligheter i nästa nummer av Illustrerad Vetenskap och få ett par bluetooth-hörlurar på köpet.