Black holes

Astronomer hittar ring av svarta hål

Nio svarta hål har upptäckts av det amerikanska röntgenteleskopet Chandra.

Det amerikanska röntgenteleskopet Chandra har uppfångat kraftig röntgenstrålning från nio himlakroppar, som ligger i en ring av stjärnor. Nu har astronomerna kommit fram till en förklaring på fenomenet. De är övertygade om att den energirika strålningen kommer från nio svarta hål, som slukar materia från lika många stjärnor.

Den gigantiska ringen är resultatet av en kollision mellan två galaxer, en spiralgalax och en elliptisk galax, för miljoner år sedan. Den elliptiska galaxen kom lindrigast undan vid kollisionen, men det blev inte mycket kvar av spiralgalaxen. Resultatet blev ett område med hög gastäthet, där nya stjärnor kunde bildas – ett område, som utvidgar sig som en kolossal våg av gas i universum cirka 430 miljoner ljusår från jorden.

Det synliga resultatet av den kosmiska kollisionen är en blå ring av mycket tunga, unga stjärnor, som lever hårt men dör unga. Efter några miljoner år exploderar de som supernovor och slutar som neutronstjärnor eller svarta hål.

En del av de svarta hålen härstammar från stjärnor i dubbelsystem. Materia från den överlevande stjärnan i dubbelstjärnsystemet trycks in i det svarta hålet, och under tiden värms detta upp. Därvid utsänds kraftig strålning, inte minst röntgenstrålning, och det är denna strålning som Chandra har uppfångat. Det är inget annat än svarta hål, som kan förklara röntgenstrålningen, och bilden gör det således sannolikt att mycket massiva stjärnor slutar sina liv som svarta hål.