tyngdebølger igen

Astronomer har hittat gravitationsvågor för andra gången

Einstein förutspådde dem för 100 år sedan, men det är först nu som astronomer har börjat spåra efterdyningarna av kolliderande svarta hål – gravitationsvågorna.

17 juni 2016 av Karine Kirkebæk

Efter 100 år i det mystiska fördolda har man nu för andra gången hittat gravitationsvågor.

Det var Albert Einstein som 1915 förutspådde graqvitationsvågorna och det var ett internationellt forskarteam som i september 2015 uppmätte de första gravitationsvågorna från en kollision mellan två svarta hål.

Australier hittar vågorna på nytt

Nu har astronomer från Australien meddelat att de har upprepat bedriften. Det skriver ScienceAlert.

Astronomerna har hittat gravitationsvågor från en våldsam kollision mellan två svarta hål, som är upp till 14 gånger större än vår sol.

Forskarna har upptäckt vågorna med hjälp av två amerikanska detektorer med namnet LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory).

Vad är gravitationsvågor?

När två svarta hål kolliderar skapar det efterdyningar som skickas ut i universum. De här efterdyningarna kallas gravitationsvågor.

Det rör sig om ganska små darrningar som fortplantar sig genom världsrymden och gravitationsvågorna är väldigt intressanta för astronomerna eftersom vågorna kan lära oss mer om både svarta hål och universums begynnelse.

Vågorna skvallrar om det förflutna

Gravitationsvågorna fungerar som en slags tidsmaskin för forskarna eftersom de ger en unik inblick i det mycket avlägsna förflutna.

I september uppmätte forskarna en kollision som skedde 1,3 miljarder ljusår bort.

Jämförelsevis är avståndet mellan solen och dvärgplaneten Pluto i vårt solsystem under 1/1 000 av ett ljusår.