canis majoris

Vilken stjärna är störst?

Den hittills största stjärna som man observerat är mellan 1800 och 2100 gånger större än solen.

25 januari 2011

Den röda superjätten VY Canis Majoris är den största stjärna som hittills observerats. Stjärnan är mellan 1800 och 2100 gånger så stor som solen. Om den fanns på solens plats i solsystemet, skulle den sluka alla de inre planeterna.

Jätten lyser mycket kraftigt – cirka en halv miljon gånger så kraftigt som solen. Man kan se den i stjärnbilden Stora hunden, men trots dess storlek och ljusstyrka kan den inte ses med blotta ögat. Den befinner sig nämligen 4900 ljusår bort.

Stjärnan bildades, när ett enormt gasmoln drog ihop sig. Trycket och temperaturen steg, tills väte började fusionera. En varm, blåaktig jättestjärna med en massa på 30–40 gånger solens uppstod, men en så tung stjärna lever snabbt och dör ung. Efter några miljoner år fanns det inte mer väte i centrum av stjärnan, och istället började helium fusionera. Stjärnan svällde upp, dess yta blev kallare och den förvandlades till den röda superjätte som vi i dag kan observera.

På grund av storleken är det en mycket instabil stjärna, som med några tusen års mellanrum kastar ut stora mängder materia. Inom loppet av nästa halva miljon år kommer VY Canis Majoris att explodera som en supernova, och kvar blir bara en neutronstjärna eller ett svart hål.

Läs mer om hur stjärnor uppstår.

Utforska de djupaste haven och de mest avlägsna galaxerna

Få 3 nr av Illustrerad Vetenskap för 79,00. Klicka här.