Lysforurening top

Video avslöjar stjärnhimlen utan ljusförorening

En vacker kortfilm från USA dokumenterar i etapper hur ljusförorening dränker stjärnhimlens ljus, innan det når ned till oss på jorden.

6 oktober 2016 av Nanna Vium

Gnistrande klara stjärnor och vackra meteoroidsvämar, som målas upp mot en ändlös, kolsvart fond.

Vår natthimmel bjuder på en oändlig katalog av gåshudsframkallande fenomen, som konstant utspelar sig ovanför våra huvuden.

Dessvärre innebär ljusföroreningen från bland annat gatlyktor, reklamskyltar och billyktor att stjärnornas ljus dränks, innan det når fram till stora delar av världens befolkning.

Dokumenterar ljusförorening

Filmen börjar på nivå 8 över det hektiska San Jose i Kalifornien och rör sig sakta mot en kristallklar natthimmel på nivå 1. Video: Sriram Murali.

Den utvecklingen har fotografen Sriram Murali fångat i timelapse-kortfilmen ”Lost in Light”, som dokumenterar åtta olika nivåer av ljusförorening utifrån den så kallade Bortle-skalan, som går från 1 till 9 och mäter bland annat natthimlens klarhet.

Det var dock ingen lätt uppgift, förklarar fotografen.

”Det var utmanande att hitta platser till varje nivå av förorening, och att hitta ett område utan ljusförorening var en resa i sig”, säger han.

Sextio procent kan inte se Vintergatan

Klicka på bilden för att se en stor version. Källa: Falchi et al., Science Advances (2016)

Det kan det finnas goda skäl till.

Tidigare i år upptäckte ett internationellt forskarlag med hjälp av satelliten Suomi National Polar-orbiting Partnership att ljusförorening gör att 60 procent av alla européer och 80 procent av alla nordamerikaner inte längre kan se Vintergatan.

Också läsa