Stjärnhopen NGC 2244 i mitten av Rosettnebulosan är synlig för blotta ögat. Men för att kunna se den rödaktiga dimman runt den behöver du montera en kamera på ett teleskop och ta en bild.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

Unga jättestjärnor bränner hål i gasmoln

De är tusen gånger yngre än solen, men lyser 400 000 gånger starkare. Stjärnorna i Rosettnebulosans stjärnhop NGC 2244 är så pass fulla av energi att de har bränt hål i sitt eget hem.

18 december 2017 av Jesper Grønne

En mörk och klar vinternatt, exempelvis runt den 21 december, är perfekt för att söka upp den förhållandevis unga stjärnhopen NGC 2244. Den befinner sig mitt i den rödaktiga nebulosan Rosetta på den sydöstra natthimlen.

NGC 2244:s stjärnor är upp emot 60 gånger mer massiva än solen och lyser nästan en halv miljon gånger starkare. De gigantiska stjärnorna har ett kort liv eftersom de använder sitt bränsle fort.

Stjärnhopen bildades för fyra till fem miljoner år sedan i Rosettnebulosans gasmoln. Stjärnornas starka strålning har bränt hål i nebulosan.

Så gör du

• Du hittar stjärnhopen i sydostlig eller sydlig riktning, en eller två handbredder till vänster om Orions karakteristiska tre bältesstjärnor – på ungefär samma höjd över horisonten.

• Du ser stjärnhopen bäst med hjälp av en vanlig kikare, exempelvis av typen 8 x 50. Stötta eventuellt kikaren mot ett träd för att få en mindre skakig bild.

• Den röda Rosettnebulosan går under gynnsamma förhållanden att se som ett grått moln runt NGC 2244. Vanligtvis kan man inte se den med kikare, men om man monterar en kamera på ett teleskop och tar en bild går det bättre.

VISSTE DU ATT:

Flera av NGC 2244:s stjärnor är så kallade typ O-stjärnor, det vill säga supervarma stjärnor som ger upphov till stark strålning och stjärnvindar.

Strålningen får den omgivande vätgasen att glöda, vilket ger Rosettnebulosan sin vackra röda färg.