Supernova är fylld av bubblor

Astrofysiker har konstruerat en 3D-bild som för första gången visar sex hålrum fyllda med bubblor i resterna efter en supernovaexplosion. Hör förklaringen här.

8 maj 2015

Forskare upptäcker bubblor i supernovarester

Cassiopeia A, som är de starkt lysande resterna av en supernovaexplosion, innehåller sex hålrum i form av bubblor.

Det visar en ny 3D-bild som har tagits fram av amerikanska astrofysiker.

Forskarna mätte den elektromagnetiska strålningen från resterna av explosionen och hittade de ämnen som sänder ut ljuset, eftersom varje atom och varje molekyl har sitt eget speciella spektrum.

Med hjälp av närainfrarödspektroskopi följde forskarna också de enskilda delarnas rörelser i förhållande till varandra.

Supernova innehåller radioaktivt nickel-56

Bubblorna beror sannolikt på radioaktivt nickel-56, som bildas i stor mängd i supernovor. Nickel sönderfaller till järn under stor energiavgivning, knuffar bort andra ämnen och bildar hålrum.

Klicka på bilden och gå direkt till forskarnas konstruerade 3D-bild av Cassiopeia A, det vill säga resterna efter en supernovaexplosion.

Forskare återskapar en supernova