Orioniderne top

Stjärnfall lyser upp oktoberhimlen

Chansen att få dina önskningar uppfyllda är extra stora just nu då meteorsvärmen Orioniderna fyller himlen med stjärnfall.

21 oktober 2016 av Nanna Vium

I kväll finns det goda skäl att ta sin älskade under armen och ta en promenad under natthimlen.

Chanserna för att få se ett stort antal stjärnfall vid samma tillfälle är nämligen extra stora tack vare meteorsvärmen Oriniderna som just nu rör sig över oktoberhimlen.

Består av rester från komet

Halleys komet kan ses med blotta ögat från jorden ungefär vart 75:e år. Här syns kometen avbildad på Bayeux-tapeten.

Orioniderna är en av de stora årliga återkommande meteorsvärmarna som är aktiv från den 2 oktober ända till den 7 november. Den kulminerar runt den 21 oktober då det under optimala förhållanden är möjligt att se upp till 20 stjärnfall i timmen om inte molnen är i vägen.

Svärmen består av rester från Halleys komet som lämnar stoft och grus efter sig när den far fram genom universum i flera tusen kilometer i timmen.

När kometen passerar jorden faller stoftet och gruset genom vår atmosfär och brinner upp, vilket ser ut som ett fyrverkeri av blinkande stjärnfall som bildar ljusstrimmor över natthimlen.

>>Upplev solförmörkelsen över Sydstaterna, när en total solförmörkelse inträffar över USA. Läs mer här.

Kometer döljer mysterier

Kometer som Halleys döljer fortfarande på en del mysterier.

Läs mer i vår stora artikel.