Stjärnfall – din guide till årets vackraste meteorregn

Älskar du stjärnfall och njuter av att tillbringa halva natten på rygg på en äng med ögonen riktade mot en astronomisk ljusshow, så får du här en komplett sammanställning av årets bästa upplevelser av stjärnfall – samlade i en läcker guide som du kan bokmärka eller skriva ut.

9 november 2017 av Jakob Priess

Från Geminidernas överväldigande kaskader av stjärnfall till Tauridernas ändlöst långa färgglada svansar och Perseidernas publikvänliga sensommarshow.

Stjärnfall är fantastiska och upplevelsen av att med andlös beundran följa en meteor medan den brinner upp i jordens atmosfär är något helt enastående – omgärdat av mystik, hopp och en rörande känsla av att vara en liten bricka i ett oändligt stort universum.

Nickar du igenkännande åt glädjen med att ligga på rygg en augustinatt och låta dig överväldigas av stjärnfall efter stjärnfall, så är den här stjärnfallskalendern något för dig.

Missa aldrig de viktigaste vetenskapliga nyheterna – med Illustrerad Vetenskaps NYHETSBREV direkt i din inkorg

På den här sidan hittar du – ständigt uppdaterad – din guide till årets största upplevelser med stjärnfall. Du hittar till och med exakt det datum då du har störst chans att flest stjärnfall.

Det är bara att skriva ut eller bokmärka sidan, så att du alltid kan återvända.

God läslust – vi ses där ute!

Stjärnfallskalender 2017

Tauriderna / Norra

Period: 20 oktober – 10 december

Kulminerar: 12 - 14 november

Intensitet: 5–15 stjärnfall i timmen

De norra Tauriderna kännetecknas liksom de södra Tauriderna av de mycket ljusstarka stjärnfallen med långa svansar och lång livslängd. Utgångspunkten är stjärnbilden Oxen, men stjärnfallen kommer från många olika punkter, så var uppmärksam på hela himlavalvet.

Tauriderna är ett av de meteorregn som innehåller de största meteorerna och därför skapar flest meteoriter.

Skapat av: Kometen Encke

Leoniderna

Period: 6 november – 30 november

Kulminerar: 17 november

Intensitet: 15 stjärnfall i timmen

Leoniderna har potential att skapa en av de absolut största ljusföreställningarna på natthimlen och meteorregnet har vissa år levererat upp emot 50 000 stjärnfall i timmen. Dessvärre förväntas nästa meteorregn av sådan styrka att inträffa först år 2099.

Normalt ligger intensiteten på 12–20 stjärnfall i timmen och de allra flesta har sin utgångspunkt i stjärnbilden Lejonet.

Skapat av: Kometen Temple-Tuttle

Geminiderna

Period: 4 december – 17 december

Kulminerar: 14 december

Intensitet: 120 stjärnfall i timmen

Årets kraftigaste och mest intensiva meteorregn är Geminiderna som samtidigt är ett av de få meteorregn som ger flest stjärnfall under timmarna före midnatt.

Meteorerna från Geminiderna är mycket små och tränger in i jordens atmosfär i närheten av stjärnbilden Tvillingarna med relativt låg hastighet.

Därför lyser stjärnfallen därifrån ofta kraftigt med under kortare tid och med mindre svansar. I gengäld blir antalet stjärnfall fler och fler för varje år.

Kombinationen av många och mycket ljusstarka stjärnfall gör Geminiderna till alla stjärnkikares favoritregn.

Skapat av: Asteroiden 3200 Phaeton

Ursiderna

Period: 17 december – 26 december

Kulminerar: 22 december

Intensitet: 10–15 stjärnfall i timmen

Ursiderna kan bli lite bortglömda, eftersom meteorregnet dels infaller samtidigt som julen, och dels för att det är ganska svårt att följa efter Geminiderna.

Men de som ger sig ut under de tidiga morgontimmarna på själva dagen för regnets maximala intensitet belönas med 15 och ofta upp till 20 stjärnfall i timmen – om vädret tillåter.

Ursiderna levererar några av de mindre ljusstarka stjärnfallen med förhållandevis korta svansar och deras ursprung är utspritt. Därför kan en molnig himmel lätt ta udden av upplevelsen.

Skapat av: Kometen 8P/Tuttle

Stjärnfallskalender 2018

Quadrantinerna

Period: 28 december 2017 – 12 januari 2018

Kulminerar: 3 januari

Intensitet: 110 stjärnfall i timmen

Quadrantinerna har faktisk potential att bli årets största och mest spektakulära stjärnfallsupplevelse, men oddsen tycks alltid vara emot Quadrantinerna.

För det första kulminerar Quadrantinerna under en mycket kort period – så lite som sex timmar under dagen då intensiteten är maximal. Och för det andra är vädret i stort sett alltid trist molnigt tidigt i januari.

Men lyckas du se högintensitetsperioden under de sena nattimmarna natten till den 3 januari, och om molnen håller sig undan, så får du jackpot med upp till 110 stjärnfall varierande från små korta ljussvaga glimtar till enormt ljusstarka eldklot med jättesvansar tvärs över himlen.

Quadrantinerna har sitt ursprung i stjärnbilden Björnvaktaren, och för de av oss som inte har stenkoll på Björnvaktaren, så hittar du den genom att följa Karlavagnens "handtag" i en rak linje till den klart lysande röda jättestjärnan Arcturus.

Arcturus markerar botten av Björnvaktaren, som sträcker sig därifrån och upp mot Karlavagnens "handtag".

Skapat av: Asteroiden 2003 EH1

Du hittar Björnvaktaren, "Bootes", genom att ta utgångspunkt i Karlavagnen, "Big Dipper".

© Astronomy Trek

Lyriderna

Period: 14 april – 30 april

Kulminerar: 20 – 24 april

Intensitet: 18–20 stjärnfall i timmen

Lyriderna är varken det mest ljusstarka meteorregnet, det mest intensiva meteorregnet eller det meteorregn med de längsta och mest varaktiga svansarna.

Däremot är det ett av få meteorregn som sprids jämnt över 3–5 dagar kring sin maximala intensitet och därför med stor sannolikhet är synligt under natt med klart eller till och med helt molnfritt väder.

Som med Quadrantinerna och ett antal andra meteorregn är det som mest aktivt på himlen sent på natten och speciellt under timmarna före gryningen, då Lyriderna tar sin början högt på natthimlen ger det den bästa upplevelsen.

Centrum för stjärnfallen är den lilla stjärnbilden Lyran, som du hittar nära Karlavagnen och precis intill Vega, en av natthimlens kraftigast lysande stjärnor.

Skapat av: Kometen Thatcher

För att hitta Lyran lokaliserar du först Karlavagnen, "Big Dipper", och letar sedan upp Vega – ovanför Karlavagnens "handtag" – den näst kraftigaste stjärnan på den norra natthimlen och en del av stjärnbilden Lyran.

© Astronomy Trek

Eta Aquariderna

Period: 19 april – 28 maj

Kulminerar: 3 – 9 maj

Intensitet: 30 stjärnfall i timmen

Eta-versionen av Aquariderna toppar med 40–60 stjärnfall på den södra sidan av ekvatorn, medan den på det norra halvklotet begränsas till omkring 30 stjärnfall i timmen, när intensiteten är som högst.

MEN – i gengäld är Eta Aquariderna ett av de mest tillgängliga meteorregnen, eftersom det både varar länge med en kulmen utspridd över en veckas tid och samtidigt står för några av årets stjärnfall med längst livslängd och de absolut längsta svansarna över natthimlen.

Titta söderut – lågt på himlen i riktning mot stjärnbilden Vattumannen – under timmarna före gryning. Du kommer inte att bli besviken!

Skapat av: Halleys komet

Alfa Capricorniderna

Period: 3 juli – 15 augusti

Kulminerar: 29 – 31 juli

Intensitet: 5 stjärnfall i timmen

Det tog lång tid innan Alfa Capricorniderna överhuvudtaget godkändes som meteorregn, och så sent som 1948 existerade det inte ens i översikten över då officiellt erkända meteorregn.

Men Alfa Capricorniderna har sedan dess fått upprättelse och kan dessutom något som inte många andra meteorregn kan. Det kan skapa riktiga eldklot på natthimlen.

Stjärnfallen från Alfa Capricorniderna är nämligen lika bländande som de är få, och även om meteorerna från regnet inte drar några stora svansar efter sig, så är den rena ljusintensiteten när de bländar upp verkligen värd en förlorad natts sömn.

Titta mot stjärnbilden Stenbocken i sydlig riktning.

Skapat av: Kometen 169P/NEAT

Delta Aquariderna

Period: 12 juli – 23 augusti

Kulminerar: 29 – 31 juli

Intensitet: 25 stjärnfall i timmen

Delta Aquariderna är här på norra halvklotet mycket beroende av bra väder.

Det beror på att meteorregnet kommer till vår natthimmel i en mycket låg vinkel i sydlig riktning och därför kräver helt klart väder för att komma till sin rätt. Samtidigt är det ett av de mer ljussvaga meteorregnen.

Men när vädret är klart och klockan närmar sig tre på natten, så är det under tre dagar garanti för massor av stjärnfall. De är bara inte lika spektakulära som exempelvis Perseiderna, som du dock bara behöver vänta ytterligare två veckor på....

Skapat av: OKÄNT – men experter lutar mot kometen 96P/Machholz

Perseiderna

Period: 17 juli – 24 augusti

Kulminerar: 11 – 13 augusti

Intensitet: 80–120 stjärnfall i timmen

Utan jämförelse årets mest populära meteorregn på norra halvklotet. Inte minst eftersom det träffar jorden med full intensitet mitt under årets varmaste nätter.

Eftersom Perseiderna samtidigt är ett av årets mest aktiva meteorregn är det årets absoluta höjdpunkt för de flesta.

GÅ PÅ UPPTÄCKT I UNIVERSUM med en prenumeration på Illustrerad Vetenskap

Med 80 till så många som 200 stjärnfall i timmen under de bästa åren, tvåsiffriga temperaturer och en kulminering som sträcker sig över tre dagar, är det verkligen svårt att hitta en ursäkt för att inte sätta sig till rätta i trädgårdsstolen och luta sig bakåt.

Ett gott råd är dock att gå ut i god tid om du vill få den totala upplevelsen av Perseiderna, för dina ögon behöver vänja sig vid mörkret.

När dina ögon väl har vant sig vid mörkret kommer du att kunna de även de mindre ljusstarka stjärnfallen och därmed ha möjlighet att njuta av hela den imponerande synen av upp till 2–3 stjärnfall i minuten – hela natten.

Ta med en bekväm trädgårdsstol eller kudde/dyna, något att äta och dricka och kanske myggmedel.

Skapat av: Kometen Swift-Tuttle

Orioniderna

Period: 2 oktober – 7 november

Kulminerar: 20 – 22 oktober

Intensitet: 20 stjärnfall i timmen

Orioniderna tillhör årets vackraste meteorregn med stjärnfall som har galet långa svansar och lång livslängd.

Samtidigt har Orioniderna även den uppseendeväckande egenskapen att meteorregnet kolliderar med jorden i stort sett frontalt, vilket innebär att meteorernas ingångshastighet i mötet med atmosfären är vansinnigt hög. 66 km/s för att vara exakt.

Det betyder att stjärnfallen från Orioniderna rör sig blixtsnabbt över himlen och därmed hinner täcka en betydande del av himlavalvet innan de brinner ut.

Det gör Orioniderna till det meteorregn som är svårast att missa, för ofta ser det ut som om stjärnfallen susar hela vägen tvärs över natthimlen.

Orioniderna har stjärnbilden Orion som utgångspunkt, men på grund av stjärnfallens höga hastighet och de enormt långa svansarna bör du inte fokusera på en plats på himlen, eftersom du i så fall missar alltför många.

Lägg dig i stället på rygg och iaktta lugnt så mycket av natthimlen på en gång som möjligt.

Skapat av: Halleys komet

Tauriderna / Norra

Period: 20 oktober – 10 december

Kulminerar: 11 – 13 november

Intensitet: 5–15 stjärnfall i timmen

Skapat av: Kometen Encke

Leoniderna

Period: 6 november – 30 november

Kulminerar: 16 – 18 november

Intensitet: 15 stjärnfall i timmen

Leoniderna har potential att skapa en av de absolut största ljusföreställningarna på natthimlen och meteorregnet har vissa år levererat upp emot 50 000 stjärnfall i timmen. Dessvärre förväntas nästa meteorregn av sådan styrka att inträffa först år 2099.

Skapat av: Kometen Temple-Tuttle