Gamma star

Stjärna exploderade i universums barndom

Astronomer har observeret en gammablixt från en exploderande stjärna, som var bland de första i universum.

28 februari 2012

Då universum bara var 520 miljoner år gammalt, slutade en enorm stjärna sina dagar i en kraftig supernovaexplosion. Stjärnans inre förvandlades till ett svart hål, som de yttersta resterna av stjärnan snabbt föll in i. I samband med det sändes det ut kraftig strålning, bland annat en kortvarig urladdning av energirik gammastrålning.

Den så kallade gammablixten varade bara i fem sekunder men fångades ändå upp av NASA-teleskopet Swift. Genom att analysera gammablixtens efterglöd har astronomerna kommit fram till att strålningen färdats genom rymden i 13,14 miljarder år.

Därmed är den exploderande stjärnan, som gammablixten kommer från, det tidigaste objekt som hittills har observerats. Stjärnan måste därför ha varit bland de första som bildades i universum.

Då gammastrålarna sändes ut var universum bara en tiondel så stort som i dag. Eftersom universum hela tiden utvidgar sig, är gammablixten, som har fått beteckningen GRB 090429B, även det mest avlägsna objekt som astronomerna hittills har upptäckt.