Meteorregn

Den 12 april 2018 sveper meteorerna över himlen.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

Rester av okänd komet lyser upp himlen

Gröna, röda och blå stjärnfall sveper över april månads natthimmel när jorden flyger in i resterna av ännu en oidentifierad komet. Så ta på dig varma kläder och upplev det kosmiska fyrverkeriet.

10 april 2018 av Jesper Grønne

Den 12 april är kvällen när du kan uppleva starka stjärnfall från den årligen återkommande stjärnfallssvärmen Virginiderna. Fenomenet inträffar strax före nymåne, vilket gör att månljuset inte stör sikten över de svagaste stjärnfallen.

Stjärnfall uppstår på 50 till 100 kilometers höjd när så kallade meteorer träffar atmosfären och brinner upp. Meteorerna är vanligtvis stora som sandkorn och småsten.

Stjärnfallens färg beror på ämnena i meteoren och atmosfären. Många stärnfall är gröna på grund av atmosfärens innehåll av syre.

Virginiderna är som mest aktiv den 12 april med cirka tio stjärnfall per timme, men de kan upplevas i mindre utsträckning mellan den 7 och den 18 april. Stjärnfallen är ofta grönaktiga, men ibland även röda, gula eller blå.

Så gör du

• Vänta till minst en timme efter solnedgång så att skymningsljuset är borta. Om du undviker artificiellt ljus och låter ögonen vänja sig vid mörkret kommer du att uppleva fler stjärnfall.

• Du har möjlighet att se de färgrika stjärnfallen på hela himlen. Deras banor ser ut att komma från en enda punkt mitt i stjärnbilden Jungfrun som ligger cirka 30 grader över horisonten i sydlig riktning.

• Du behöver varken kikare eller teleskop för att se stjärnfallen. Det är bara att ta på varma kläder, sätta dig bekvämt i en skön stol och njuta av showen.

Komet

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

VISSTE DU ATT:

Meteorsvärmar är rester som kvarlämnats av kometer eller asteroider som en gång passerat jordens bana.

Forskarna har ännu inte kommit fram till vilket objekt som har gett upphov till Virginiderna, men troligtvis är det en komet.

Blicka ut i universum

Virginiderna är bara ett av alla fenomen som dyker upp på natthimlen den här våren.

Om du har fått blodad tand och gärna vill fortsätta med stjärnskådningen kan du nu köpa det ultimata startpaktet:

• En kraftfull handkikare att gå på upptäcktsfärd i solsystemet med.
  • En guide till stjärnhimlen 2018, så att du vet var du ska titta och när.
  • Två nummer av Illustrerad Vetenskap som förbereder dig för vad du ska hålla utkik efter.

Du kan eventuellt rikta kikaren mot stjärnbilden Svanen, där två stjärnor kolliderar och exploderar i en röd nova omkring år 2022 – ett fenomen du kan se med kikaren från Mitilux.