Kan vi bara se stjärnor som prickar?

Kan man ta riktigt ”bra” bilder av stjärnor, eller blir de bara ljusprickar?

1 september 2009

Endast vid få speciella tillfällen kan man ta egentliga bilder av andra stjärnor än solen. Svårigheterna beror på att avstånden är så enorma. Föreställer man sig att solen flyttade ut på samma avstånd som de närmaste stjärnorna, skulle den få samma yta som ett knappnålshuvud sett på ett avstånd av 30 kilometer. Till detta kommer att den eviga turbulensen i jordens atmosfär skulle få bilden att fladdra över en synvinkel på några hundra gånger själva bildens synvinkel. Detta fladdrande är det vi normalt uppfattar som stjärnornas tindrande en klar natt. Den här typen av problem undviker man naturligtvis genom att använda rymdteleskop som Hubble. Å andra sidan är upplösningen inte så bra här. Fotografierna är indelade i bildelement (pixlar), som är flera gånger större än en stjärnas utsträckning. Det betyder att allt stjärnljus kommer att finnas i endast en pixel. Undantaget är de få stjärnor vars utsträckning är så stor att deras ljus träffar flera pixlar. Ett exempel är Betelgeuze, som med en diameter på flera hundra gånger solens och ett avstånd på ”endast” 427 ljusår kan ge en hyfsad bild.