NGC 5253

Jättestjärnor fick kosmisk dimma att lätta

Strålning från unga jättestjärnor löste upp gasnebulosa som fanns i universum tills för 13 miljarder år sedan.

21 juni 2012

Rymden mellan galaxerna har inte alltid varit genomskinlig. Tills för cirka 13 miljarder år sedan gjorde en nebulosa av neutral vätgas universum till en ”ärtsoppa”, som i synnerhet ultraviolett ljus hade svårt att tränga genom. Nu tror sig ett internationellt forskarlag ha hittat orsaken till att dimman lättade.

Studier av avlägsna galaxer visar att den neutrala vätgasen var väldigt utbredd och fyllde upp emot hälften av universum, då detta var 780 miljoner år gammalt. Tvåhundra miljoner år senare var emellertid mängden neutralt väte ungefär densamma som i dag, så urnebulosan hade alltså försvunnit relativt snabbt.

Mätningarna tyder på att det var den kraftiga strålningen från den första generationen stjärnor som förvandlade den neutrala, ogenomskinliga vätgasen till elektriskt laddade väteatomer, som inte blockerade ljuset.

Resultatet stöds av studier av dvärggalaxen NGC 5253, i vilken det fortfarande är full fart på produktionen av jättestjärnor. Här är det tydligt att strålningen från de stora, unga stjärnorna kan lösa upp den gasnebulosa som finns mellan stjärnorna.