R136a1 in comparison

Jättestjärna överglänser allt

Nyupptäckt stjärna lyser nästan 10 miljoner gånger starkare än solen.

10 januari 2011

En grupp astronomer har funnit den tyngsta och starkaste stjärna som man någonsin har observerat. Stjärnan, som döpts till R136a1, var cirka 320 gånger så tung som solen, när den bildades för lite över en miljon år sedan.

Så tunga stjärnor lever hårt och dör unga. Jätten lyser nästan tio miljoner gånger så starkt som solen, och den brinner så intensivt att den förlorar massa i en rasande fart. I dag väger den omkring 265 gånger så mycket som våra lokala stjärnor.

Astronomerna använde data från ESO:s Very Large Telescope i Chile kombinerade med bilder från rymdteleskopet Hubble för att studera nebulosan Tarantula i vår granngalax Stora magellanska molnet 165000 ljusår bort. Utöver R136a1 fann de tre andra stjärnor med en massa på över 150 solmassor. Tills nyligen ansåg man att stjärnor inte kunde bli så tunga, för rent teoretiskt kan man visa att den kraftiga strålningen från en så massiv stjärnas inre borde blåsa bort stjärnans yttre lager.

Tarantula

Nu vill forskarna försöka komma fram till hur sådana extremt tunga stjärnor bildas, och de vill också försöka räkna ut hur de dör. Normalt slutar massiva stjärnor som supernovor och efterlämnar neutronstjärnor eller svarta hål, men det är mycket möjligt att extremt tunga stjärnor som R136a1 exploderar med en sådan kraft att det bara blir stjärnstoft kvar.