Arcturus
Jättestjärna

Solen och Arcturus är helt olika nu, men om fyra till fem miljarder år kommer solen att bli en så kallad röd jätte som Arcturus.

Jättestjärna avslöjar solens öde

Jättestjärnan Arcturus lyser drygt 100 gånger starkare än solen och är tusentals gånger kallare. Men den avlägsna jätten avslöjar hemligheten om vår egen dystra framtid.

11 juni 2018 av Jesper Grønne

Stjärnan syns även i juni och då främst mitt i månaden när månljuset inte stör på stjärnhimlen.

De båda stjärnorna har mycket gemensamt även om Arcturus diameter är 25 gånger större än solens och den också är flera tusen grader kallare.

Arcturus förutspår framtiden

Arcturus är en slags framtidsversion av solen, som om fyra till fem miljarder år också kommer att ha förbrukat sitt vätebränsle i kärnan och istället börjat fusionera tyngre grundämnen som kol och kväve och växa till en så kalla röd jätte.

Om cirka 4 000 år kommer Arcturus att bli allt mindre synlig från jorden eftersom dess bana är vinkelrät i förhållande till vår galax spiralarmar och de flesta stjärnors riktning.

Om några miljoner år kommer Arcturus att försvinna ur vårt synfält i en hastighet av 122 meter per sekund i förhållande till solsystemet.

Så gör du

• Du kan hitta Arcturus genom att följa en linje i en förlängning av ”handtaget” i stjärnbilden Karlavagnen en bit nedåt till vänster på himlen. Ta en kikare till hjälp om den är svår att hitta.

• Arcturus står mitt på himlen, cirka 45 grader över horisonten eller lägre, beroende på din placering. Karlavagnen är mot väst och Arcturus mot sydväst.

• Du får den visuellt bästa upplevelsen timmen efter midnatt då den ljusa sommarhimlen är mörkast. Det är lättast att se Arcturus mitt i juni då det inte finns något månljus som stör på himlen.

Gå på upptäckt i universum

Jättestjärnan Arcturus är bara ett av alla fenomen som dyker upp på natthimlen i vår.

Våren är full av astronomiska upplevelser, som du kan uppleva med en kraftig kikare. Om du vill uppleva dem kan du nu skaffa dig det ultimata startpaketet:

• En kraftfull handkikare att gå på upptäcktsfärd i solsystemet med.
  • En guide till stjärnhimlen 2018, så att du vet var du ska titta och när.
  • Två nummer av Illustrerad Vetenskap som förbereder dig för vad du ska hålla utkik efter.

Du kan eventuellt rikta kikaren mot stjärnbilden Orion och se den röda superjätten Betelgeuse senare i år – ett fenomen du kan se med kikaren från Mitilux.