Krabbnebulosan

När en stjärna exploderar i en supernova lämnar den galaktiskt stoft efter sig.

© NASA

Jakten på supernovor har inletts – och astronomerna behöver din hjälp

Astronomer använder supernovor för att beräkna avstånd i universum. Men de har inte tillräckligt med exploderande stjärnor att mäta utifrån och därför ber de nu dig om hjälp.

24 maj 2017 av Babak Arvanaghi

Stora stjärnor dör med en våldsam smäll och en kraftfull blixt som lyser upp hela den galax som stjärnan befinner sig i.

Denna kraftfulla stjärndöd – som vi kallar en supernova – kvarlämnar en stor mängd kosmiskt stoft och i vissa fall en så kallad neutronstjärna eller ett svart hål.

Genom att mäta hur långt avståndet är till en supernova och hur mycket universum har utvidgat sig sedan ljuset lämnade den kraftiga explosionen kan astronomerna avgöra hur snabbt universum utvidgar sig.

Delta i jakten

Men det kräver att astronomerna har ett visst antal supernovor att mäta utifrån.

Därför har en grupp forskare från Australian National University bett allmänheten om hjälp att hitta hittills okända supernovor.

Forskarna ber dig titta igenom ett stort antal bilder och om du stöter på något som skulle kunna vara en supernova ska du markera ditt fynd. Forskarteamet går därefter igenom alla markeringar och undersöker om det rör sig om en supernova eller inte.

På hemsidan ska du leta efter vita fläckar i teleskopbilderna från rymden.

Få ditt namn förevigat

Du behöver inte bekymra dig om det du ser är en supernova eller inte. Innan du klickar dig igenom bilderna får du en kort – och lättförståelig – introduktion till vad du ska leta efter.

Forskarnas förhoppning är att de med allmänhetens hjälp ska kunna reducera flera års arbete till några få minuter.

Om du skulle ha turen att hitta en supernova publiceras ditt namn och du räknas som en av dem som har hittat fenomenet.

Här kan du delta i projektet.