De långa armarna kallas diffraction spikes.

© UH MARINE OPTION PROGRAM

Därför ser stjärnor ut som små kors på bilder

Stjärnor borde se ut som små prickar av ljus på ett stjärnfoto, men i stället ser de ut som små lysande kors med fyra strålande armar vinkelrätt mot varandra. Det finns det en bra förklaring till varför – och den driver astronomerna till vansinne.

19 september 2017

Att stjärnor inte bara är små prickar av ljus utan ofta ses med fina strålar i fyra riktningar på fotografier beror på teleskopets konstruktion.

Vid fotografering av stjärnor används nästan alltid spegelteleskop – även kallade newtonteleskop efter Isaac Newton som uppfann tekniken år 1668.

Det inkommande ljuset reflekteras först av huvudspegeln längst bak i det rörformade teleskopet.

Teleskopets innanmäte skapar strålar

Huvudspegeln skickar ljuset mot den sekundära spegeln, som sitter mitt i röret och vinklar ljuset ut mot kameran.

Den sekundära spegeln monteras vanligtvis med fyra stag som fäster spegeln på insidan av röret.

>> Vill du veta mer om universum? - Köp vår tidning här och läs mer.

Spåren av de fyra stagen sprider stjärnljuset i den speciella korsformen. Astronomerna gillar inte strålarna eftersom dessa kan dölja intressanta detaljer i bilden.

EFFEKT TILLFOGAS MED FLIT

All stjärnfotografering sker inte genom newtonteleskop.

Med en vanlig kamera riktad mot natthimlen kommer stjärnorna bara att se ut som små, lysande prickar. En del astronomiintresserade fotografer tycker dock att strålarna gör bilden vackrare, så de lägger till effekten med flit.

Det kan antingen göras genom att man placerar ett kors av fiskelina eller tunn ståltråd precis framför kameralinsen eller genom att man efteråt lägger till effekten med ett bildbehandlingsprogram i en dator.