green star

Misslyckad stjärna är bara 25 grader varm

Astronomer har hittat en extremt kall stjärna, en så kallad brun dvärg.

21 november 2011

Tittar astronomerna noga, kan de upptäcka stjärnor som inte lyser.

De misslyckade stjärnorna, som kallas bruna dvärgstjärnor, är svåra att se med vanliga teleskop, men NASA:s rymdteleskop WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) kan fånga upp deras svaga infraröda strålning.

Nu har WISE lokaliserat 100 bruna dvärgar, som inte har observerats tidigare. Sex av dem skiljer sig från mängden genom att vara osedvanligt kalla.

Dessa stjärnor kallas Y-dvärgar, och de har hittats mycket nära solsystemet, det vill säga mellan 9 och 40 ljusår härifrån. Den kallaste av dessa Y-dvärgar, kallad WISE 1828+2650, har en yttemperatur på endast 25 grader. Det gör den till den kallaste stjärna som hittills har hittats. Som jämförelse kan nämnas att solens yta är 5500 grader varm.

Astronomerna bakom WISE ville vara helt säkra på att det verkligen rörde sig om kalla stjärnor, så därför bad de andra astronomer om hjälp.

Åtskilliga jordbaserade teleskop samt rymdteleskopen Spitzer och Hubble riktades också mot Y-dvärgarna, så att fynden kunde bekräftas.

De bruna dvärgstjärnorna är så små att de aldrig antänds, och de påminner om gigantiska planeter, som ensamma svävar runt i rymden. Nu vill astronomerna studera dvärgstjärnorna för att få en bättre förståelse för hur stjärnor bildas.

Då Y-dvärgarna liknar enorma gasplaneter, kan studiet av dem också göra att astronomerna lär sig något om sammansättningen av sådana planeter som kretsar runt avlägsna stjärnor.

Tre slags bruna dvärgar

Bruna dvärgar är stjärnor som är för små för att väte skall kunna fusionera till helium i dem – därför lyser de svagt och är relativt kalla. På teckningarna kan man se hur stjärnorna skulle se ut, om man såg dem från ett rymdskepp.

Dwarf stars

1. L-dvärg De varmaste av de bruna dvärgarna är L-dvärgar, som har en yttemperatur på cirka 1400 grader.

2. T-dvärg Något kallare är T-dvärgarna, nämligen cirka 900 grader.

3. Y-dvärg Kallast är Y-dvärgarna med en yta som är under 200 grader varm. Det nyfunna exemplaret innehar stjärnornas köldrekord med endast 25 grader.