Star VFTS102

Roterande stjärna sätter hastighetsrekord

Med hjälp av det europeiska jätteteleskopet Very Large Telescope i Chile har astronomerna fått ögonen på en stjärna, som roterar så snabbt att den är nära att slita sig själv i bitar.

1 maj 2012

Vid stjärnans ekvator rör sig dess yttersta delar med en hastighet av mer än två miljoner kilometer i timmen. Det är 300 gånger snabbare än solens yta rör sig. Stjärnan, som har fått namnet VFTS102, väger cirka 25 gånger så mycket som solen och lyser cirka 100000 gånger så starkt.

Den höga rotationshastigheten kan bero på att stjärnan en gång har varit en del av ett dubbelstjärnesystem, i vilket stjärnorna har legat nära varandra. Gas har strömmat till från systerstjärnan och har fått VFTS102 att snurra allt snabbare.

Inte nog med att stjärnan roterar ovanligt snabbt. Den rör sig också genom rymden med en annan hastighet än grannstjärnorna. Det stämmer med att VFTS102 kastades bort från dubbelstjärnesystemet i samband med att systerstjärnan exploderade som en supernova. I närheten har astronomerna också hittat en pulsar, som kan vara resterna av systerstjärnan.