SAO 206462

Nyfunnen stjärna har spiralarmar

Astronomer har hittat en stjärna, som är helt sin egen. Stjärnan, som kallas SAO 206462, och är omgiven av enorma spiralarmar av gas och stoft.

26 januari 2012

Med hjälp av det stora teleskopet Subaru, som står på den inaktiva vulkanen Mauna Kea på Hawaii, har astronomer hittat en stjärna som är helt sin egen. Stjärnan, kallad SAO 206462, omges nämligen av enorma spiralarmar av gas och stoft.

Första observerade stjärnan med spiralarmar

Stjärnan uppskattas vara nio miljoner år gammal och befinner sig cirka 456 ljusår från jorden i stjärnbilden Vargen. Det är inte helt onormalt att finna en skiva av gas och stoft kring en så ung stjärna, men det är första gången som man har observerat spiralarmar på en stjärna. Spiralarmar är kända från galaxer men hittills inte från enstaka stjärnor.

Detta särskilda mönster runt stjärnan kan vara orsakat av planeter som kretsar runt stjärnan och får stoftet kring den att samlas på detta karaktäristiska sätt.

Astronomerna skall nu undersöka stjärnsystemet noggrannare för att ta reda på om det verkligen finns planeter runt den, eller om spiralarmarna skall tillskrivas ett helt annat fenomen.