Stjärnor slukar planet

Stjärnor som slukar planeter är kända av astronomer men har aldrig tidigare skådats. Nu har europeiska astronomer kommit fram till att stjärnan med det föga poetiska namnet HD 82943 måste ha slukat en planet mycket större än jorden. De har nämligen kunnat konstatera att HD 82943 innehåller isotopen litium-6. Denna isotop borde helt enkelt inte finnas i en stjärnas atmosfär, då de våldsamma fusionsprocesserna förstör litium-6 inom loppet av några miljoner år. Då HD 82943 är mycket äldre, måste man utgå ifrån att isotopen härstammar från en planet, som kommit ur kurs. Den olycksaliga planeten kan teoretiskt sett ha kommit i krakel med större planeter, som knuffat den in i stjärnan. Mängden litium-6 i HD 82943 tyder på att den slukade planeten har haft en massa minst tre gånger större än jordens.