Stjärnor slår alla viktrekord

I södra delen av Vintergatan har astronomerna funnit de två största stjärnor som hittills observerats. Jättestjärnorna är 84 respektive 114 gånger större än solen, och paret kretsar runt varandra i ett stjärnsystem som kallas A1. De största och starkaste stjärnorna har kortast livslängd, och de nyupptäckta stjärnorna är därför mycket unga – runt en miljon år gamla. Inom två till tre miljoner år har de troligen brunnit ut, förutspår forskarna. De stora och lysande stjärnorna utgör endast fem till tio procent av alla stjärnor, och deras korta livslängd gör dem svåra att få syn på. De nyupptäckta stjärnorna har hittats 20000 ljusår från jorden i ett mycket tätt område, där det finns massor av ”nyfödda” stjärnor.