Stjärnbilden Orion får nya stjärnor

1 september 2009

Det vimlar av mycket unga stjärnor i stjärnbilden Orions huvud. Det visar nya bilder från NASA:s Spitzerteleskop. De många nya babystjärnorna har förmodligen bildats, då gigantiska chockvågor för tre miljoner år sedan skickade sten, stoft och annat stjärnbildningsmaterial från en gigantisk stjärnexplosion ut i rymden. Det undersökta området går under namnet Barnard 30 och ligger runt 1300 ljusår från jorden, på den högra sidan av Orions huvud. Även om området redan tidigare varit känt, har man inte undersökt så fina detaljer som nu, då bilderna har studerats av spanska astronomer vid Laboratorio de Astrofisica Espacial y Fisica Fundamental i Madrid. De purunga stjärnorna var inte de enda fynden av intresse. Utöver dem fann astronomerna nämligen också en stor mängd så kallade bruna dvärgar i området. En brun dvärg är en stjärna, som inte är tillräckligt tung för att det skall kunna uppstå en kärnreaktion i den. Det bildas därför inte heller vare sig värme eller ljus i dessa stjärnor. Av denna anledning kallas de bruna dvärgarna också för misslyckade stjärnor.