Sond tar unika foton av det tidiga universum

Astronomer får svar på sina fem viktigaste frågor

1 september 2009

NASA har tagit de mest detaljerade bilderna någonsin av hela himlens kosmiska bakgrundsstrålning, mikrovågsekot från Big Bang. Porträttet av det tidiga universum har skapats av data från WMAP-sonden, som i tolv månader samlat in data i rymden. Mätningarna har bekräftat teorin om den så kallade inflationen. Enligt teorin utvidgade sig universum på ett explosionsartat sätt under en kort period efter Big Bang, och den utvidgningen har gett universum dess nuvarande struktur. Tack vare WMAP har man nu även noggrant lyckas fastställa universums ålder. Hittills har astronomerna uppskattat åldern till mellan tolv och arton miljarder år, medan WMAP nu fastställt att universum är 13,7 miljarder år gammalt. Sondens bilder har skapats av den strålning som bildades vid Big Bang. Först var strålningen fångad i en tät och varm gas av fria elektroner och atomkärnor. Strålningen stötte därför konstant in i partiklarna, så att de stora temperaturskillnaderna utjämnades. När universum var 380000 år gammalt, var det så nedkylt att atomkärnorna och elektronerna slöt sig samman till atomer. Det betydde att strålningen släpptes lös och obehindrat kunde röra sig i rymden. Det är denna strålning vi känner som den kosmiska bakgrundsstrålningen.