Sond ser den största supernovan någonsin

Explosionen var 100 gånger kraftigare än normalt

1 september 2009

Astronomer vid NASA har upptäckt en stjärnexplosion, som matchar även de vildaste teorier om vad som kan ske när en stjärna dör och exploderar. Döende stjärnor, kallade supernovor, kollapsar när det inte finns mer energi kvar i dem. Resultatet blir oftast en neutronstjärna eller ett svart hål. Dock inte den nyupptäckta SN2006gy, som ursprungligen var upp till 150 gånger massivare än solen. Här exploderade stjärnans kärna. Själva explosionen har skett för länge sedan, men ljuset från supernovan nådde ned till jorden förra året, efter att ha tillryggalagt 240 miljoner ljusår. Hittills har forskarna bara antagit att en supernova kunde explodera på detta sällsynta sätt, men det har aldrig observerats. När en stjärnas kärna exploderar, sänder explosionen ut mycket mer material i rymden än en vanlig supernovaexplosion. Materialet, som består av tunga grundämnen, används sedan för att bilda en ny generation stjärnor – i detta fall i galaxen NGC1260. I vår egen galax, Vintergatan, har vi en stjärna som kanske kan explodera på liknande sätt. Det är Eta Carinae, som är 100–120 gånger så massiv som solen. Exploderar Eta Carinae en dag, kommer supernovan att lysa upp jorden, även i fullt dagsljus. Händelsen kommer att utlösa farlig gammastrålning, som dock med all sannolikhet inte kommer att nå ned till jorden.