Sond hittar gejsrar på solen

Magnetfält skapar våldsam aktivitet på solens yta

1 september 2009

Det japanska rymdteleskopet Hinode har nu försett forskarna med helt nya och överraskande fotografier av solens aktivitet. Astronomerna räknade med att få bilder av en lugn kromosfär, som är ett 4000 grader varmt och tunt lager av solens atmosfär. Hinode sände dock hem snapshots av gigantiska svajande, 8000 kilometer långa gejsrar av plasma, som sprutar ut från kromosfären. En annan överraskande upptäckt var de enorma magnetfältens beteende på solens yta. Enligt forskarna vid det amerikanska Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics i Cambridge, borde magnetiska fält utspringa från solen och blåsa ut i rymden. Hinodes bilder visar emellertid kraftiga magnetiska fält som går ut från solens yta och därefter vänder tillbaka i samma riktning som de kom från – som om de kollapsar av utmattning. Astronomerna menar att de nya bilderna kan ge en förklaring på varför solens atmosfär är kallast innerst och varmast ytterst. Forskarna menar nu att de ny-upptäckta, långträckande gejsrarna och vindlande magnetfälten tillsammans sänder enorma mängder energi från koronan ut i solens yttre atmosfär. Det värmer upp de yttersta atmosfärlagren.