Venus Planet

Venus: Solsystemets varmaste planet

Visste du att Venus är den varmaste planeten i vårt solsystem? Läs fler fakta om Venus här.

5 maj 2014 av Lone Djernis Olsen

Planeten Venus

Planeten Venus kallas ibland för jordens systerplanet, men likheten gäller endast planeternas storlek och massa. På Venus yta är det varmt som i en tryckkokare.

Venus är en stenplanet vilket innebär att den har en fast yta precis som jorden. Temperaturen på Venus yta ligger i genomsnitt på omkring 460 grader, och det gör Venus till solsystemets varmaste planet. Värmen kommer från solen och hålls fast på planeten av en mycket tjock atmosfär, som består av 96% koldioxid och därför har en mycket hög växthuseffekt.

På Venus är trycket lika högt som på havets botten

Venus tjocka atmosfär betyder att trycket på planetens yta är 92 gånger högre än på jordens yta. Det motsvarar det tryck man finner 900 meter under havsytan på jorden. Överst i Venus atmosfär ligger ett lager av svavelsyramoln som omger planeten och gör det omöjligt att se ytan utan radar.

Sonder klarar inte miljön på Venus

Endast några få sonder har landat på Venus och de har alla snabbt dukat under för det krossande trycket och de skållheta temperaturerna på ytan. I gengäld har planetens yta kartlagts med radar från sonder i omloppsbana runt den. Ytan består av ett torrt ökenlandskap med vassa klippor. Emellanåt blir ytan förnyad av lava från vulkanutbrott.

Läs mer om de andra planeterna i solsystemet.

Fakta om Venus

Radie: 6052 km (0,95 av jordens) Antal månar: 0 Avstånd till solen: 108 miljoner km Venus temperatur: 460 °C (i genomsnitt)

Utforska de djupaste haven och de mest avlägsna galaxerna

Få 3 nr av Illustrerad Vetenskap för 79,00. Klicka här.