perseiderne

Tusentals stjärnfall målar himlen

Snart korsar vi spåren av en fjärran komet som har ett fantastiskt festfyrverkeri av stjärnfall med sig. Illustrerad Vetenskap guidar dig till den bästa upplevelsen av meteorregnet Perseiderna.

8 augusti 2016 av Rosina Hein Bertelsen

Från den 11 till 13 augusti kan du se massvis av stjärnfall – och få iväg alla dina önskningar.

Kometen Swift-Tuttle tar vägen förbi det inre solsystemet mellan solen och Jupiter vart 133:e år och den efterlämnar ett tydligt spår av stoft och småsten efter sig.

Även om kometens bana snabbt tar den långt bort från jorden igen stannar spåren efter den kvar i det inre solsystemet och jorden passerar det permanenta spåret från svansen varje år.

100 stjärnfall i timmen

Här på jorden kan vi se stoftet och småstenarna som ett fantastiskt fyrverkeri när de små partiklarna brinner upp i vår atmosfär.

Den årliga händelsen har fått namnet Perseiderna och med lite tur och klart väder kan du få uppleva upp emot 100 stjärnfall i timmen.

SÅ HÄR FÅNGAR DU STJÄRNFALLEN PÅ BILD

Brinnande partiklar blir stjärfall

Perseiderna träffar jordens atmosfär med en hastighet på 60 kilometer i sekunden. Det innebär att luften framför dem trycks ihop och värms upp till över 1 000 grader.

De höga temperaturerna får de små meteorerna att brinna upp och det är dessa brinnande partiklar som vi ser som stjärnfall.

Stjärnfall och eldkulor

Senaste gången kometen Swift-Tuttle var tillräckligt nära för att kunna ses med en kikare var 1992. Nästa gång vi kommer att kunna se den är 2126.

Varje år passerar runt 30 meteorsvärmar som är synliga från jorden. En meteor som är starkare på himlen än planeten Venus kallas för en eldkula.