Solförmörkelse från ISS

Solförmörkelse över Europa

På Färöarna och Svalbard sänker sig mörkret i slutet av mars, när månen glider in framför solen i en total förmörkelse. Bilderna av den svarta solen kan ge forskarna viktig ny kunskap om solens energirika solfacklor.

23 november 2015 av Malene Breusch Hansen

Den 20 mars 2015 skuggar månen solen och skapar en total solförmörkelse som kan upplevas på Färöarna och Svalbard.

På Färöarna såg fenomenet ut så här:

En total solförmörkelse ger forskarnas enda möjlighet att fotografera hela solens korona – den yttre atmosfär som lyser som en vit ring omkring den mörka månskivan och sträcker sig miljontals kilometer ut i rymden.

Koronan syns bara under en total solförmörkelse, eftersom det vita ljuset från de glödheta gaserna i atmosfären normalt försvinner i det betydligt starkare ljuset från solens yta. Bilderna av koronan kan ge ny kunskap om solvinden som konstant blåser från den yttre atmosfären.

Läs om hur forskaren Jay Pasachoff och hans kolleger från Williams College upplevde förmörkelsen mitt ute på isen på Svalbard och vilka nya upptäckter om solen man har gjort genom fenomenet i Illustrerad Vetenskaps årsbok 2015.

Du kan också läsa mer om årets största vetenskapliga upptäckter, tekniska bedrifter, medicinska genombrott, häftigaste dramer, uppseendeväckande naturfenomen och viktigaste profiler.

Beställ Illustrerad Vetenskaps årsbok 2015– på köpet får du en kalender för 2016 med fantastiska foton från vetenskapens värld.