Solförmörkelse pärla

Solförmörkelse ska ge nya kunskaper om solens häftiga utbrott

Under en total solförmörkelse har forskarna optimala förhållanden för att studera vår stjärna, solen, och solutbrotten på ytan. När solförmörkelsen inträffar den 20 mars 2015, hoppas forskarna därför på att få nya kunskaper om solens extrema väder.

25 februari 2015 av Rolf Haugaard Nielsen

Solförmörkelse ger möjlighet att observera solens korona

Sju satelliter skickar konstant bilder och data om solen till forskare på jorden. Men endast under en total solförmörkelse har astronomer möjlighet att på en gång iaktta solens hela yttersta atmosfär, koronan.

Under den totala solförmörkelsen över Färöarna och Svalbard den 20 mars 2015 har forskarna därför ideala förhållanden för att lösa några av stjärnans största gåtor. Men de måste vara snabba för förmörkelsen varar bara i några minuter.

Solens gasbubblor kan ses under en total solförmörkelse

Forskarna hoppas bland annat få svar på varför solen med jämna mellanrum sänder ut en gasbomb på flera miljarder ton, kallad en koronamassutkastning.

Ibland avfyras gasbubblan med kurs rakt mot jorden, där den kan förlama elförsörjningen och den globala kommunikationen.

Solutbrott har styrka som 11?000 miljarder atombomber

I dag vet forskarna att gasbomberna antänds av en annan slags solutbrott, kallade solfacklor som är enorma ljusblixtar med en styrka på motsvarande 11 ?000 miljarder Hiroshima-atombomber.

Solfacklor leder dock inte alltid till koronamassutkastningar, vilket förbryllar forskarna. Har forskarna tur att observera en solfackla följt av en koronamassutkastning under den totala solförmörkelsen, kan de detaljerade fotona ge nya kunskaper om sambandet mellan de två häftiga solutbrotten.

Solförmörkelse ska avslöja solens hemligheter

Den totala solförmörkelsen över Färöarna och Svalbard den 20 mars 2015 ska bl.a. också hjälpa forskarna att reda ut vad som driver solvinden, och varför solens korona är så ofattligt varm.

Fördjupa dig i solens många ouppklarade gåtor i vår artikel: